במאמר זה נביא את כל המידע על תחזוקת אדני רכבת, רוב האדני רכבת המוכרים לנו בארץ הם אדני רכבת אמריקאים מעץ אלון שמגיעים לאחר יותר מ-100 שנים של שימוש, לאחר מכן הם עוברים חיטוי וטבילה בארצות הברית עם מינונים ספציפיים לכל אדן (משרד החקלאות הישראלי מאשר אותם לאחר בדיקה קפדנית), ולכן הם אינם מצריכים תחזוקה שוטפת למרות שהחומר הוא עץ טבעי.
המידות של קורות אלו הם ברוב המקרים 2.60 מטר אורך, מנגד ישנן סוגים אחרים של קורות מסיביות מסוגי עצים גושנים כגון: אורן, בוק, מהגוני, אלון, אגוז.
אדני רכבת אלו מגיעים באופן טבעי וייחודי אך מצריכים תחזוקה לאורך השנים, וההמלצה היא כל שנה לעבור תהליך של שיוף ולאחר מכן צביעה נכונה – חשוב לציין שאדני רכבת אלו חדשים ועוד לא השתלבו עם הסביבה במשך שנים ארוכות – "צריכים לעבור חיסון מהטבע".
צריך לזכור שאם צבעם של אדני רכבת אלו דהה, צריך וכדאי לצבוע מחדש את הקורות הייחודיות האלו, כאשר כל קורה נותנת טקסטורה אחרת, עמידותם של אדני רכבת אלו נובע בראש ובראשונה מהגודל שלהם: עובי, רוחב, ואורך האדן רכבת.
גורם נוסף וחשוב הוא סוג העץ: צפיפותו, משקלו, דחיסותו, רמת שחיקה בתנאי מזג האוויר.
כיום ברוב המקרים, אנשים ירצו לקבל אדן רכבת בטקסטורה כפרית, מהסיבה שאדני רכבת ישתלבו בגינה, אבל צריך לזכור שישנם עוד צבעים אחרים שהופכים את האדן רכבת שלנו לאדן רכבת מודרני.
כיצד נחדש את אדני רכבת שלנו ?
- שלב א: נזהה את ארבעת צדדיו של האדן רכבת, ונראה מה נשחק יותר ומה פחות
- שלב ב: לאחר הזיהוי נשתמש ב3 הצדדים הפחות שחוקים ונחשוף אותם – הצד החבוי יהיה במגע ישיר עם האדמה
- שלב ג: ניקח מכונת שיוף (רצוי זכוכית), עם כיוון סיבי העץ נשייף את הקורה
- שלב ד: יש לחכות לפחות יום לאחר השיוף, ולאחר מכן לצבוע את האדן מכל הלב, לפחות 3 פעמים – כל צביעה הפסקה של שעתיים בין לבין